Ahlaki muhakeme yeteneği, kişinin doğru ve yanlışı ayırt edebilmesi ve değerleri içselleştirmesi gibi davranışları içermektedir. Empati ise kişinin bir başkasının yaşadığı duyguların aynısını veya benzerini hissetmesidir. Ahlaki muhakeme yeteneğinin gelişimi okul öncesi dönemde başlar ve okul döneminde hızlanarak devam eder. Bu yeteneğin gelişiminde etkili olduğu düşünülen bazı özellikler çocukların empati, dil, yönetici işlevler, duyguları anlama ve zihin kuramı becerileri ile bazı mizaç özellikleridir. Ayrıca, ebeveynlerin bazı değer ve becerilerinin de (örneğin, empati, adalet duygusu, maneviyat) çocuğun ahlaki muhakeme yeteneğinin gelişiminde önemli olabileceğine inanılmaktadır. Bu çalışmada, ahlaki muhekeme yeteneğinin gelişiminde bu sözü edilen bireysel ve ailesel özelliklerin ne kadar ve ne yönde etkili olduğunu anlamayı hedefliyoruz.
Uluslararası nitelikte olan bu geniş kapsamlı bu çalışma, Chicago Üniversitesi’nden Jean Decety ve Toronto Üniversitesi’nden Kang Lee ile ortak yürütülmektedir.
E-posta: empatigelisim@ku.edu.tr
Telefon: 0212 338 17 59 – 0212 338 18 92 – 0533 137 18 33
Doç. Dr. Bilge Selçuk'un genel araştırma alanları, sosyal ve duygusal gelişim, sosyobilişsel gelişim, ebeveynlik, mizaç ve kültürdür.
Aylin Küntay, Koç Üniversitesi Psikoloji Bölümünde görev yapmaktadır. Araştırma konuları, bebeklerde ve okul öncesi dönemdeki çocuklarda dil ve iletişim gelişimine odaklanmaktadır.
Jean Decety Chicago Üniversitesi'nde görev yapmaktadır. Araştırma konuları duygular, empati, ahlaki mukakeme ve psikopati üzerine odaklanmaktadir.
Kang Lee Toronto Üniversitesi’nde görev yapmaktadır. Araştırma konuları okul öncesi ve okul çağı çocuklarındaki yalan söyleme ve bebeklerde yüz tanıma süreçleri üzerinedir.
Hilal Şen, gelişim psikolojisi programında doktora öğrencisidir. Okul öncesi dönemde, çocukların zihin kuramı becerileri gelişimi ve bu becerinin ahlaki gelişim ve yalan söyleme ile olan ilişkisiyle ilgilenmektedir.
Burcu Beşiroğlu, gelişim psikolojisi programında yüksek lisans öğrencisidir. Akademik ilgi alanları gelişimsel psikopatoloji, özellikle otizm ile aile dinamiklerinin çocuğun sosyal, duygusal ve bilişsel gelişimine olan etkisidir.